Charlotte Lybeer @ Liefhertje en De Grote Witte Reus

SFA001002634

SFA001002634

Groot televisiescherm met sneeuw (ruis). Jaartal onbekend.

Groot televisiescherm met sneeuw (ruis). Jaartal onbekend.

SFA001021124

SFA001021124

SFA002007615

SFA002007615

SFA002015081

SFA002015081

SFA002015084

SFA002015084

SFA003008995

SFA003008995

SFA007000812

SFA007000812

SFA008004373

SFA008004373

SFA022000858

SFA022000858

SFA022003094

SFA022003094

SFA022006268

SFA022006268

SFA022006502

SFA022006502

SFA022008510

SFA022008510

SFA022814433

SFA022814433

SFA022828954. Missverkiezingen, schoonheidswedstrijden. 7 Dames in badpak op een rij. In Coney Island vond schoonheidswedstrijd plaats waarin alleen gelet werd op het lichaam, daaraom werd het hoofd afgedekt met een masker. USA, Coney Island, 1935.

SFA022828954. Missverkiezingen, schoonheidswedstrijden. 7 Dames in badpak op een rij. In Coney Island vond schoonheidswedstrijd plaats waarin alleen gelet werd op het lichaam, daaraom werd het hoofd afgedekt met een masker. USA, Coney Island, 1935.

Incomplete. From A to Z. Charlotte Lybeer
15 januari – 27 februari 2016 @ Liefhertje en De Grote Witte Reus

Charlotte Lybeer (Roeselare 1981) confronteert in Encyclopedia. Incomplete from A to Z eigen werk met fotografie uit de collectie Spaarnestad van het Nationaal Archief. Tentoonstellingsmaker Jedithja de Groot nodigde haar uit de collectie Spaarnestad te bekijken voor een presentatie bij Liefhertje en De Grote Witte Reus.

De collectie Spaarnestad beslaat pers en documentaire fotografie van omstreeks 1850 tot de twintigste eeuw. Het zijn fotografische beelden die gebruikt worden door historici en media als illustratie bij een historisch feit of verhaal. De collectie herbergt iconische beelden van oorlog en andere grote gebeurtenissen in de geschiedenis. Beelden die tot het collectieve geheugen behoren, maar de collectie bevat daarnaast ook persoonlijke geschiedenissen van onbekende individuen vastgelegd door veelal onbekende fotografen.

Lybeer maakt van de zoektocht door het archief een persoonlijke, waarin zij haar eigen werk als voedingsbodem gebruikt. Onderwerpen als vervreemding, schijnwereld, het verborgene en het onmogelijke zoekt zij in het verleden. Lybeer ziet het archief als een wereld in beeld op zijn meest uitgebreide manier waarin zij de beelden bekijkt zoals foto’s in een galerie of museum, als autonome beelden ver weg van hun oorspronkelijke bestemming.
Haar selectie bevat foto’s van objecten of handelingen die het leven verbeteren of aangenamer zouden moeten maken. Handreikingen naar een beter leven. De archieffoto’s voegt zij samen met eigen werk in “Encyclopedia. Incomplete from A to Z.” Een zeer incomplete verzameling beelden geordend door woorden die slechts een glimp vrijgeven van de visie van de Vlaamse fotografe.

Lybeers werk begeeft zich ergens tussen documentaire fotografie, beeldende kunst en klinische maatschappijkritiek. Geïntrigeerd door de reactie van mensen op de almaar kunstmatiger wordende wereld toont zij een utopische uitweg van het gewone leven. Niets in de foto’s is geënsceneerd, Lybeer toont op een afstandelijke en directe manier het absurde en de illusie dat het leven maakbaar en beheersbaar is. Een afgesloten en eenzame wereld vastgelegd in schoonheid.

Charlotte Lybeer (°1981) studeerde aan het KASK in Gent, volgde een post-graduaat opleiding binnen het HISK en werkt aan een doctoraatsproject aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen, waar ze ook les geeft. Haar werk is te zien geweest in verschillende tentoonstelling in binnen- en buitenland. In Nederland was haar recente serie De bonte avonturen van de Cabbit en de Folf  in 2015 te zien in Kunsthal Rotterdam. Tegelijkertijd met de presentatie bij Liefhertje en De Grote Witte Reus is een solo Epidermis II van haar werk te zien in Netwerk, centrum voor hedendaagse kunst, in Aalst. Dit overzicht staat lijnrecht tegenover Incomplete from A to Z. Waar Epidermis II gaat over elimineren, in Encyclopedia, Incomplete from A to Z maakt Charlotte Lybeer weer alles mogelijk.

Dit project is mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van BesteBuren en Stroom.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *